Anak Terlalu Aktif ? Tangani dengan 3 Perkara Ini

Tiba tiba teringat pesan guru. Katanya kita perlu faham. Dia sebut orang dewasa, remaja dan kanak-kanak adalah tidak sama. Saya dengar dengan debar.

Bezanya pada otak. Otak kanak-kanak dan remaja umpama rumah yang sedang dibina. Ada bahagian yang siap. Ada bahagian yang belum bermula.

Apabila anak membaling mainan atau menggigit, bahagian brain stemnya terlebih aktif. Apabila orang dewasa bercakap bahasa logik, "jangan baling nanti rosak", anak tidak faham.

Orang dewasa guna bahasa Prefrontal Cortex. Tidak matching. Apa berlaku?

Aktiviti baling membaling diteruskan. Ada tambahan jeritan. Ibu/ayah makin 'panas'. Terus bertukar dari logikal masuk ke autopilot emosional.

Terus aktifkan amygdala ibu/ayah. Yang dilihat, dengar dan rasa adalah cabaran. Pusat takut ini terpaksa menyinga tunjuk kekuatan. Untuk apa ini dilakukan? Untuk kuasa.

Apa berlaku selepas itu?

Tangan dinaikkan. Ada yang tercedera emosi. Ada yang tercalar aspek psikologi. Ada fizikalnya merah sana merah sini.

Pesan Guru lagi ibubapa perlu belajar mindsight circuit.

Pesan guru lagi, manusia perlu tahu Right Temporal Parietal Junction (TPJ). Apabila kita menilai keadaan atau masalah, TPJ ini akan aktif dan akan bekerja dengan Prefrontal Cortex.

Ada cara aktifkan TPJ ini. Cara mudah dan murah ialah tarik nafas perlahan. Kira 1-5 sebelum keluarkan rasa dan kata. Paling bagus zikir dulu dalam kiraan 5.

Mudah saja. Bolehlah cuba.

Anda Juga Mungkin Berminat

Apa Jadi Dekat Tubuh Selepas Larian Maraton?

9 Punca Utama Ramai Gagal Capai BMI Normal

Ada Berapa Kalori Dalam 100g Kekacang?

6 Nutrien Penting Untuk Kulit Sihat Glowing

7 Punca Penyebab Nyanyuk (Demensia)

9 Kesan Cuaca Panas Pada Otak

Scroll to Top