in ,

Coronasomnia & 6 Cara Atasinya

Insomnia – suatu keadaan di mana individu itu tidak dapat lelapkan mata untuk tidur pada waktu malam atau siang atau mengikut jam biologi individu tersebut

Istilah yang biasa kita dengar bila seseorang tu ada masalah tak boleh tidur iaitu insomnia.

Mac 2020 merupakan titik hitam dalam sejarah negara kita apabila kes jangkitan COVID-19 mula menular.

Seterusnya mendadak naik sehingga ke hari ni menyebabkan kemerosotan dari segi kesihatan mental akibat masalah sosioekonomi yang terkena tempias.

Masalah tidur atau kurangnya tidur disebabkan oleh stres akibat pandemik COVID-19 sehingga memberi kesan kepada kesihatan diri.

Telah diberi istilah baru iaitu ‘coronasomnia'.

Pada tahun ini, dengan meningkatnya jumlah kes sampai puluhan ribu, diikuti dengan kematian sudah semestinya memberi kesan kepada mental kita.

Betul tak?

Berbagai-bagai cara telah dilaksanakan bagi membendung penularan ini tapi sampai sekarang masih tidak berpenghujung.

Penularan ini menghantui penduduk dunia di mana kita perlu jalani hidup bersama COVID-19 sebagai ‘endemik'.

Juga ketidakpastian rentetan informasi yang diperoleh dari media sosia justeru menyebabkan ketidakyakinan untuk ambil tindakan bagi mencegah jangkitan.

Sebab takut akan kesan yang ‘boleh' bawa padah pada diri sendiri. Contoh paling ketara, pengambilan vaksin.

Coronasomnia ni sangat serius, boleh menyebabkan berlakunya penurunan dari segi produktiviti, peningkatan risiko darah tinggi sehingga terjadinya kemurungan dan kegelisahan.

Rutin harian juga terganggu sebab selalunya waktu kita berjalan mengikut jadual.

Kalau yang bekerja, seperti biasa akan ke tempat kerja, kemudian lunch dengan rakan sepejabat dan pulang ke rumah.

COVID-19 telah memaksa kita untuk stay-at-home hampir setiap masa. Bekerja dari rumah telah membuatkan kita jadi lemau, sebab badan tidak banyak bergerak seperti biasa.

Macam mana kita nak atasi daripada berlakunya coronasomnia ni? Baiklah. Saya akan kongsikan 5 tips bagaimana nak elak masalah ni.

.

.

.

1- Kekalkan suasana ‘bekerja di pejabat' di rumah.

Bekerja dari rumah lagi banyak cabaran sebenarnya.

Sebab bila berada di kediaman sendiri, badan sudah biasa dengan rutin harian di rumah. Nak tukar ke mod bekerja tu memang susah pada permulaannya.

Juga bila kerja dari rumah, tiada interaksi face-to-face dan komunikasi langsung jadi sangat terhad.

Jadi bila tak biasa memang leceh bila nak kena followup kerja, nak uruskan meeting ataupun nak kena berjumpa dengan klien.

Kepada yang berkerja secara permanent di rumah tu, cuba pertahankan rutin bekerja di pejabat di rumah.

Buatlah apa yang perlu; ubahsuai rekabentuk pejabat, pakai pakaian bekerja dan kekalkan mindset bekerja.

.

.

.

2- Elak guna bilik tidur sebagai tempat bekerja.

Kenapa tidak digalakkan untuk jadikan ruang bilik tidur sebagai ruang kerja?

Sebab minda kita dah set dah, bilik tidur ni untuk tidur jadi masa tengah kerja tu, susah nak fokus.

Bilik tidur ni adalah tempat kita berehat. Kalau kita buat kerja dalam bilik tidur lama-lama badan kita akn konfius menyebabkan masalah susah nak tidur.

Ada juga yang jenis malas nak bangun dari tidur dan bekerja sambil berbaring atas katil.

Semua benda letak atas katil; meja mini, laptop, snek kat sebelah, lepastu siap selimut lagi. Betul tak?

Kalau saya memang tak buat kerja dah, tidur terus.

Susah tu nak fokus betul-betul, badan jadi terlebih selesa, mulut asyik menguap sebab mengantuk.

.

.

.

3- Elak bermain gajet sebelum tidur.

Yang ni paling ramai buat. Rasa macam tak lengkap kalau tak main gajet sebelum tidur tu kan.

Cahaya biru yang dikeluarkan dari gajet boleh mengaktifkan signal dalam badan menyebabkan badan terjaga.

Main handphone atas katil ni memang boleh ganggu kualiti tidur.

Pernah tak alami momen di mana mata ni mengantuk sangat tapi bila buka je handphone terus segar bugar biji mata!

Bukan tu je, menatap skrin gajet dengan jarak dekat terutamanya dalam keadaan bilik gelap berisiko merosakkan mata selain sakit kepala dan kemurungan.

.

.

.

4- Elak tidur lama pada waktu petang.

Orang tua-tua selalu bagi nasihat agar jangan tidur pada waktu petang.

Waktu petang ni seharusnya digunakan untuk beriadah bersama keluarga dan rakan-rakan.

Bila tidur petang ni boleh ganggu jam tidur kita. Sebab tu kalau selalu tidur petang ni bila malam tu susah tidur.

Tidur petang ni juga boleh akibatkan berlakunya peningkatan perubahan negatif pada hormon.

Perasan tak kalau tertidur lepastu bangun tu badan rasa berat, rasa lemau pastu fikiran pun melayang…sangat tak bagus untuk kesihatan.

Kalau nak tidur pun sekejap saja, jangan melebihi 30 minit.

.

.

.

5- Elak menonton berita atau melayari media sosial pada waktu malam.

Bila kerap tengok TV atau melayari media sosial pada waktu malam, badan dan mata jadi tegang.

Bila lama sangat menatap skrin digital ni, mata jadi merah, kabur, letih dan tidak selesa, lagi-lagi kalau tengok dengan jarak dekat.

Otot mata kekejangan menyebabkan kita jadi sakit kepala dan pening.

Bukan tu saja, apabila kita terlalu banyak baca info melibatkan COVID-19, minda akan mula berfikiran negatif.

Juga apabila terlalu banyak tonton sebaran video dalam aplikasi TikTok, Facebook dan Instagram.

Belum tentu semuanya benar; ada yang sahih ada yang palsu.

Baca je berita berkaitan jumlah kes dijangkiti dengan kesengsaraan yang dilalui, minda ni akan ingat tentang tu je. Sebab tu tak boleh tidur.

.

.

.

6- Kerap bersenam pada waktu pagi atau petang.

Sejak kemunculan COVID-19 ni, semakin ramai yang sedar akan kepentingan untuk kekal aktif dan sihat.

Malakukan aktiviti fizikal mampu untuk relakskan sistem saraf agar mudah untuk tidur.

Antara senaman yang senang untuk dibuat di rumah iaitu berjoging, bermain basikal, berlari, senaman dumbel atau barbel.

Bila kerap bersenam di luar rumah ni, badan juga akan peroleh sinaran cahaya matahari yang bantu untuk hasilkan melatonin, atau hormon tidur.

.

.

.

Pokoknya,

Insomnia dan coronasomnia ni tidak patut diambil ringan sebab mudaratnya akan memberi kesan teruk kepada tubuh badan kita.

Badan perlukan waktu rehat yang cukup agar boleh berfungsi dengan optimum.

Bila tak cukup tidur, produktiviti menurun dan prestasi merudum seterusnya membawa kepada risiko pelbagai penyakit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 Makanan ANTI-DIABETES!

7 Makanan Pengganti Nasi